در دل دریا

سلام

بعضی وقت ها میشه که هر چقدر با خودم مذاکره میکنم تا بفهمم چه ام شده، نمیشه. یا این که نمیدونم مشکلم ناشی از جسمه یا روح.

من ادعایی ندارم با مذاکره میشه سریع به راه حل پی برد اما در همین شرایط هم مذاکره میتونه از هیچی بهتر باشه. مثلا کمک میکنه که یه اقدامی بکنیم.

فرض کنید به یک اتاق وارد شدید و بوی بدی میاد. میخواید تشخیص بدید که چه چیزی این بوی بد رو ایجاد کرده. آیا مواد غذایی فاسدی وجود داره یا مشکل از جای دیگه س؟

میگردید ولی چیزی پیدا نمیکنید. زباله ها رو بیرون میریزید و همه جا رو تمیز میکنید ولی باز هم مشکل بو حل نمیشه. آخر مجبور میشید جای وسایل بزرگی مثل کمد رو عوض کنید تا ببینید پشت اون ها چیزی هست یا نه.

بعد از این اتفاق، می بینید که عجب! یک موش کوچولو پشت کمد جون داده و لاشه اش این بوی نامطبوع رو به وجود آورده.

مشکلات ما هم همینطورن. برخی وقت ها برای حل یک مشکل اصلی، باید خیلی ذهن مون رو زیر و رو کنیم و معضلات فرعی کوچیکی رو حل کنیم تا مشکل اصلی نمایان بشه.

در ضمن هر چقدر هم که به این کار عادت کنیم و با ناخودآگاه مون انس بگیریم، مشکلات با سرعت بیشتری ظاهر میشن و راه حل شون هم سریعتر پیدا میشه.

اما گاهی اوقات میدونیم مشکل از کجاست ولی واقعا راه حلی براشون نیست. این جور مواقع باید چه کار کرد؟

در این جور مواقع خودم سعی میکنم بهترین اقدامی رو که میتونم در راستای حل مشکل انجام بدم، پیدا کنم.

مثلا یه مشکل بزرگ به ذهنم میاد ولی راه حلش عملی نیست. تنها چیزی که به ذهنم میرسه اینه که اطلاعاتم رو بیشتر کنم، مثلا یک کتاب بخونم تا بلکه راه جدیدی رو پیدا کنم. اما حوصله م نمیگیره.

خوب پس میخوای چه کار کنی؟

نمیدونم.

واقعا قبول نداری که بهترین اقدام، کتاب خوندنه؟

چرا قبول دارم.

آیا اگه این کار رو انجام بدی زودتر به هدفت میرسی یا انجام ندی؟

معلومه، اگه انجام بدم زودتر میرسم.

پس چرا اقدام نمیکنی؟

حوصله شو ندارم!

باشه پس بشین هیچ کار نکن!

نکته این جاست که وقتی به بهترین اقدام میرسم، نباید حواس خودم رو با چیزهای دیگه پرت کنم. اگه حوصله ی کتاب خوندن رو هم نداشته باشم، هیچ کاری نمیکنم. مثلا دسترسی به لپ تاپ و گوشی و تلویزیون رو برای خودم ممنوع میکنم.

فقط میشینم بدون هدف تا ببینم چی میشه. آخر سر چون از این نشستن بدون هدف خسته میشم، دست به بهترین اقدام میزنم.

تأکید میکنم که وقتی میشینم، هدفم این نیست که حوصله ام بیاد سر جاش بلکه با خودم میگم تا هر وقت دلت میخواد بشین و هیچ کاری نکن. حتی مدیتیشن هم نمیکنم. بعد خود به خود درست میشه

چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰

خیلی عالی بود نوشتتون.انگار خودتون اینا رو تجربه کردین و ....

خیلی دقیقه.

احسنت به این سطح سواد و علم دانش و دانایی.

لا حول ولا قوه الا بالله.

ماشاءالله به شما.

درود بر شما
خیلی خوشحالم از این که مطلب براتون جذاب بوده.
بله تا جایی که بتونم، سعی میکنم مطالبی رو قرار بدم که تجربه کرده باشم و صرفا بازگویی یه سری مطالب تئوری نباشه.
ممنونم از شما.
بهترین آرزوها.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی